به گزارش صدای تجارت، علی توسطی افزود: در تعیین قیمت برخی از تولیدات مانند پوشاک، مولفه‌های بسیاری مانند کیفیت، مواد اولیه و برند، تاثیر‌گذار است و پوشاک نیز از جمله کالاهایی است که قیمت‌گذاری آن براساس مولفه‌های مختلف انجام می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران بیان داشت: بنابراین نمی‌توان انتظار داشت قیمت کت‌ و شلواری که از یک برند معروف است و برای آن برند نیز هزینه بسیاری صرف شده است، با قیمت یک کت‌ و شلوار بدون برند یکسان باشد.

وی ‌در رابطه با نحوه نظارت بر قیمت‌گذاری پوشاک اظهار داشت: همانطور که اشاره شد قیمت‌گذاری پوشاک براساس یک سری از مولفه‌ها تعیین می‌شود و سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز بر کالاهای مختلف از جمله پوشاک کاملا مشخص است، بنابراین تولید‌کننده براساس چارچوب مشخص قیمت کالای خود را تعیین و فروشنده یا خرده فروش نیز بر این اساس کالا را از عمده‌فروش خریداری و براساس سود مشخص به فروش می‌رساند.

توسط بیان داشت: اما با توجه به تنوع بسیاری زیادی که در پوشاک وجود دارد نمی‌توان قیمت مشخصی را برای پوشاک اعلام کرد.

* شیوه پیگیری و شکایت درباره گرانفروشی پوشاک

وی درباره برخورد با گران‌فروشی در حوزه پوشاک اظهار داشت: در صورتی که شکایتی در رابطه با گران‌فروشی پوشاک به اتحادیه مربوط یا اتاق اصناف ارجاع شود، بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف آن شکایت را مورد بررسی قرار می‌دهند لذا براساس تجربیات و  آنالیز، قیمت کالا احصا می‌شود، فروشنده نیز باید قیمت را اصلاح کند و در صورت عدم اصلاح پرونده به تعزیرات ارجاع و در آنجا رسیدگی می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به لزوم ارائه فاکتور برای پیگیری شکایت،  بیان داشت: ذات البسه تنوع است و تنوع نیز از عوامل تنوع در قیمت‌گذاری است بنابراین مساله گران‌فروشی در عرضه آن نیز از طریق اتحادیه پوشاک و اتاق اصناف قابل پیگیری است.

وی بیان داشت: البته به غیر از گران‌فروشی هر نوع شکایتی در این حوزه در خصوص کیفیت و عدم ارائه خدمات نیز صورت گیرد از طریق اتحادیه و اتاق اصناف قابل پیگیری است.

* سازمان حمایت تعیین‌کننده ضریب سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی کالا است

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تعیین ضرایب سود عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی توسط سازمان حمایت و وزارت صمت انجام می‌شود، گفت: ضرایب سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در صنوف مختلف براساس کار کارشناسی انجام شده و سودها عمده‌فروشی و خرده‌فروشی‌ها براساس قانون مصوب است بنابراین فعالان صنفی مکلفند تا کالاهای خود را براساس سود مشخص ارائه دهند، تعیین سود خرده‌فروش توسط عمده‌فروش، تخلف است.

* بالاترین میزان سود در میوه‌فروشی است

وی بیان داشت: بالاترین میزان سود در میوه‌فروشی است که 35 درصد تعیین شده است.

* عمده‌فروش نمی‌تواند سود مشخص برای خرده فروش تعیین کند

توسطی با بیان اینکه عمده‌فروش نمی‌تواند سود مشخص برای خرده فروش تعیین کند، گفت: همانطور که اشاره شد سازمان حمایت سود عمده فروش و خرده‌فروش را مصوب کرده است بنابراین عمده‌فروش نیز هیچ مجوزی برای تعیین سود خرده‌فروشی ندارد و این اقدام خلاف قانون است.

وی اظهار داشت: در صورتی که این اقدام از سوی عمده‌فروشان صورت گیرد، همانطور که اعلام شد امکان شکایت از طریق اتحادیه‌ها و اتاق اصناف فراهم است و قطعا موضوع نیز پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

, , ,
نوشتهٔ پیشین
امتیاز و جایگاه تیم های جام جهانی تا ساعت 16 یکشنبه/جام شگفتی ساز ادامه دارد
نوشتهٔ بعدی
قیمت نفت برنت به ۸۱.۴۱ دلار در هر بشکه رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست