به گزارش صدای تجارت از اتاق بازرگانی ایران، عباس تابش نیز با بیان این مطلب که نباید خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، گفت: رفتار و فرهنگ مصرف در ایران متفاوت از سایر کشورهاست. در دیگر کشورها هر وقت کالایی ۵ درصد گران شود، دیگر بازار تقاضا ندارد؛ اما در ایران صف طولانی‌تری برای خرید آن شکل می‌گیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این طرح را با مطالعه کامل و به صورت صبورانه اجرا کردیم، گفت: هنوز نمی‌دانیم آثار ناشی از اجرای این طرح چیست. بخش‌های مختلف تولید و توزیع از بدتر شدن شرایط سخن می‌گویند؛ اما آثار واقعی طرح را هنوز شناسایی نکرده‌ایم. به نظر می‌رسد باید زمان بیشتری از آغاز اجرای طرح بگذرد تا قضاوت دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم. با این حال از هر گونه پیشنهاد کارشناسی درباره اجرای بهتر این طرح استقبال می‌کنیم.

بر اساس اظهارات تابش حتی در هیأت‌های قیمت‌گذاری علاوه بر دستگاه‌های اجرایی با توجه به موضوع از تشکل‌ها و دستگاه‌های مربوط نیز دعوت می‌شود تا سیاستی اتخاذ شود که مشکل‌ساز نباشد.

وی درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به همراهی خرده‌فروش‌ها با این طرح نیز گفت: اگر اتاق اصناف به این نتیجه رسیده است که اجرای طرح مذکور روند فعالیت خرده‌فروشی‌ها را با چالشی مواجه می‌کند با مستندات رجوع کند تا با همکاری هم مشکلات را برطرف کنیم. البته در این باره صورت‌جلسه‌ای تهیه کردیم و دبیرکل اتاق اصناف و رئیس اتحادیه بنکداران آن را امضا کردند و پای کار هستند. این طرح به دنبال شفافیت است و آمادگی داریم هر حلقه از این زنجیره که از حقش دور شده با ارائه مستندات مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا همه به حق خود برسند.

رئیس سازمان حمایت بزرگ‌ترین نتیجه اجرای این طرح را شفافیت دانست و ادامه داد: اینکه در خرده‌فروشی باید قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج شده باشد از گذشته بوده است. امروز می‌خواهیم اطلاعات جدیدی به مصرف‌کننده ارائه دهیم و فرصتی فراهم کنیم تا فاصله بین تولید و مصرف مشخص شده و این جزو حقوق مصرف‌کننده است.

معاون وزیر صنعت‌، معدن و تجارت به شفافیت ایجاد شده در حوزه پخش و عرضه کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره و یکی از پیامدهای اجرای این طرح را شفافیت در این حوزه عنوان کرد و گفت: تا به امروز ۳۰۰۳ قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده و از این تعداد ۱۷۰۰ قلم کالا مشمول کاهش قیمت شده است. به این معنا که در کنار شفافیت، کاهش قیمت اتفاق افتاده است و این ناشی از مشخص شدن ضرایب افزایش قیمت در هر بخش از روند تولید تا مصرف است.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
نرخ رسمی انواع ارز 24 بهمن
نوشتهٔ بعدی
رویترز: قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست