به گزارش صدای تجارت از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: دیپلمات‌های غربی با ضرب‌الاجلی در اواسط فوریه برای احیای برجام روبرو هستند که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کرد. مقامات نگران پیشرفت‌های سریع هسته‌ای ایران از زمان خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018 و همچنین گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند که انتظار می‌رود جزئیات بیشتر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را شرح دهد که احتمالاً اختلافات جدیدی را بوجود آورد.

این بدان معناست که چند هفته آینده برای تعیین اینکه آیا توافق احیا می شود یا مذاکرات به طور کلی از بین می رود، حیاتی است.

یک مقام آمریکایی مطلع، بحث فوریت احیای برجام را تکرار کرد.

این مقام مسئول گفت: “هیچکس نباید تعجب کند که ما در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم و اینکه به تصمیم گیری های سیاسی درمورد سخت ترین مسائل نیاز داریم، بنابراین همه به پایتخت ها برمی گردند.”

به گفته مقامات مطلع، نتیجه ممکن است به هر سویی برود. در حالی که از زمان آغاز مجدد مذاکرات در نوامبر پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است، ایالات متحده و ایران هنوز تمامی مسائل باقی مانده را حل و فصل نکرده اند.

یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «ما به پایان این مذاکرات چشم دوخته‌ایم، اما درک این نکته مهم است که مسائل سیاسی اصلی در همه موضوعات هنوز حل نشده است.»

چه چیزی برای حل باقی مانده است؟

این دیپلمات ارشد غربی درمورد وجه مثبت مذاکرات گفت که پیشرفت هایی در موضوعات کلیدی از جمله چگونگی محدود کردن مجدد برنامه هسته ای ایران، نحوه لغو تحریم های اعمال شده و مهمتر از همه، نحوه ترتیب و توالی این مراحل به دست آمده است.

اما مسئله توالی هنوز به طور کامل حل نشده است. این دیپلمات اذعان کرد که این مذاکرات “با سرعت کند” پیش می رود. مشکل این است که روند توالی نیازمند آن است که مذاکره کنندگان، حرکت های دقیق برای ایالات متحده و ایران طراحی کنند که گام‌هایی را که در صورت بازگشت به توافق باید طی ماه‌ها بردارند، ترسیم می‌کنند.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

, , ,
نوشتهٔ پیشین
قیمت انواع سکه امروز جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰
نوشتهٔ بعدی
نمایندگان سه کشور اروپایی: مذاکرات وین در مرحله نهایی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست