به گزارش صدای تجارت از خبرگزاری دولت، قاسم عسکری نسب اظهارداشت: چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران واقع در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در توسعه تجارت، اشتغال، صادرات، واردات و ترانزیت کالا و جهش اقتصادی در جنوب شرق کشور دارد.

وی با بیان اینکه بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد، خاطرنشان کرد: مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در ۹ ماهه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ارائه خدمات مطلوب تخلیه و بارگیری به تمام گروه‌های کالایی، کاهش هزینه‌های کالا و کانتینر و افزایش ترافیک کالا و کشتی در بندرچابهار را از اهداف اصلی اداره‌کل برای استفاده مطلوب از زیرساخت‌های ایجاد شده و توسعه فعالیت‌ها و کسب و کارهای مرتبط با دریا عنوان کرد.

وی با اشاره به تفاهم‌های انجام گرفته با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری این گروه در برقراری خطوط و سرویس‌های منظم کشتیرانی به مبدأ و مقصد بندر چابهار از روند افزایشی عملیات کانتینری و رشد آن نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: بدنبال همکاری خوب صورت گرفته توسط گروه کشتیرانی و سازمان بنادر و دریانوردی، هزینه‌های دریایی انتقال کانتینر از مبادی و مقاصد آسیای جنوب شرقی، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس به بندر چابهار کاهش پیدا کرده است.

عسکری نسب گفت: پیش از این کالاهای خریداری شده از کشور چین به بندرعباس وارد و از آنجا به بندرچابهار ارسال می‌شد ولی از این به بعد با توجه به امضای ۲ تفاهم‌نامه با گروه کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی، خط مستقیم کشتیرانی هر ۱۰ روز یا ۲ هفته از کشور چین به بندرچابهار کالا وارد می‌شود.

وی به امضای تفاهم‌نامه دیگر برای ورود کالاهای هند، عمان و امارات به بندر چابهار اشاره کرد و اظهارداشت: امیدواریم با واردات کالاها از کشورهای مختلف شاهد توسعه و رونق و افزایش اشتغال در بندرچابهار باشیم و صاحبان کالا با تخفیفات ویژه و هزینه کمتر کالا را زودتر به دست مصرف کننده برسانند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نخستین کشتی اقیانوس‌پیما از مبدأ کشور چین به صورت مستقیم در ۲۴ ساعت گذشته وارد بندرچابهار و پس از پهلوگیری در حال تخلیه است، گفت: ظرفیت این کشتی ۶ هزار و ۵۰۰ کانتینر بوده که حدود ۵۰۰ کانتینر آن متعلق به سرمایه گذاران چابهار است.

وی بیان کرد: بندرچابهار در مسیر ترانزیتی شرق- غرب قرار گرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است و می‌توان گفت این بندر که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است.

عسکری نسب ادامه داد: بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه مجزا و نقطه‌ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

نوشتهٔ پیشین
قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور کار خارج می‌شود
نوشتهٔ بعدی
برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست