به گزارش صدای تجارت از خبرگزاری ژاپنی کیوژاپن تصمیم سال ۲۰۲۰ خود را برای لغو مالکیت پهپادهای شناسایی ساخت ایالات متحده به دلیل هزینه های هنگفت آن، برهم زد.دوی ژاپن، این تصمیم بدون توجه به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که درصدد ترویج صادرات سلاح آمریکا بود، اتخاذ شد.

دولت آبه شینزو نخست وزیر وقت ژاپن به واشنگتن در بهار ۲۰۲۰ اطلاع داد که قصد خرید پهپادهای گلوبال هاوک را ندارد. این تصمیم سپس در تابستان همان سال لغو شد پس از آنکه توکیو از استقرار برنامه ریزی شده سامانه پدافند موشکی بالستیک Aegis Ashore ساخت آمریکا صرف نظر کرد.

به گفته یک منبع آگاه، این نگرانی وجود داشت که لغو خرید پهپادهای گلوبال هاوک، خشم ترامپ را در پی داشته باشد که بر صادارت تسلیحات آمریکایی اصرار داشت.

هزینه مالکیت این پهپادها به ۶۱.۳ میلیارد ین (۵۲۸ میلیون دلار) می رسید، در حالی که هزینه عملیاتی و نگهداری آن برابر با ۱۳ میلیارد ین در سال بود.

در همین حال، وزارت دفاع ژاپن تصمیم دارد سه پهپاد گلوبال هاوک را در مدت حدود ۲۰ سال با هزینه کلی ۲۶۳.۷ میلیارد ین در یک پایگاه هوایی در شمال شرق این کشور مستقر کند.

در سال ۲۰۱۴، وزارت دفاع ژاپن بر آن بود تا پهپادهای گلوبال هاوک را برای رصد تاسیسات نظامی کره شمالی پس از آنکه پیونگ یانگ سومین آزمایش هسته ای اش را در سال ۲۰۱۳ انجام داد، خریداری کند.

این در حالی است که این پهپادهای قابل کنترل از راه دور از توان محافظت از خود یا انجام حملات برخوردار نیستند.

پهپادهای گلوبال هاوک که از روی زمین با ارتباطات رادیویی و ماهواره ای قابل کنترل هستند، تصاویر و اطلاعات الکترونیکی را از ارتفاعی بیش از ۱۵ هزار متر که فراتر از یک هواپیمای تجاری است، جمع آوری می کنند.

در حالی که ژاپن مشتاق به استفاده از این پهپادها برای عملیات تجسس در دریای شرق چین است، گلوبال هاوک هایی که توکیو قصد دارد مستقر کند برای نظارت در مناطق خشکی طراحی شده و اصلاح آن برای رصد دریایی، هزینه های گزافی در بر خواهد داشت.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

, , ,
نوشتهٔ پیشین
خاندوزی: فعالان اقتصادی نگران افزایش درآمدهای مالیاتی نباشند
نوشتهٔ بعدی
افزایش 2.5 برابری سرمایه بانک گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست