به گزارش صدای تجارت، محمد رضوانی‌فر – معاون وزیر اقتصاد – گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در سه ماهه امسال ۳۷.۸ میلیون تن بوده که افزایش ۵.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است. همچنین، میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است.

وی ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۱۱.۴ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود ۸۰۰ میلیون دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.

به گفته رئیس کل گمرک، در سه ماهه امسال ۱۵.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار صادر شده است که افزایش ۷.۲۶ درصدی در وزن و ۸.۸۵ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.   همچنین سه قلم عمده کالاهای صادراتی در سه ماهه نخست سال جاری، به گاز طبیعی مایع شده با ۱.۶ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با ۸۶۴ میلیون دلار و متانول با حدود ۶۰۴ میلیون دلار اختصاص داشت.

رضوانی‌فر افزود: در بین ده قلم عمده کالاهای صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۸۷ درصد، پلی اتیلن گرید فیلم با ۶۳ درصد و میله‌های آهنی یا فولادی با ۱۸ درصد افزایش، اختصاص داشت.

وی در خصوص کالاهایی که در بین ده قلم عمده کالاهای صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، بیان‌ کرد: بوتان مایع شده با ۱۳ ‌درصد، شمش از آهن و فولاد با ۹ درصد و گاز طبیعی مایع شده با ۳ درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

رئیس کل گمرک خاطر نشان کرد:‌ متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۱ دلار در سه ماهه نخست سال گذشته به ۳۵۷ دلار در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده، که افزایش ۲ ‌درصدی داشته است.

رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در سه ماهه سال جاری گفت: در این مدت چین با ۳.۶ میلیارد دلار، عراق ۳ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۱.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۳ میلیارد دلار، افغانستان با ۵۲۴ میلیون دلار، پاکستان ۵۱۴ میلیون دلار و هند با ۴۴۳ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند و در سه ماهه امسال ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور به ۷ کشور فوق‌الذکر صادر شده است.

وی در خصوص میزان واردات در سه ماهه سال جاری افزود: در این مدت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۷.۷۳ درصد و از حیث ارزش ۱.۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ادامه داد: ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ذرت دامی با ۸۹۰ میلیون دلار، کنجاله سویا با ۴۸۳ میلیون دلار و طلا به اشکال خام با ۴۷۶ میلیون دلار بوده است.

رضوانی‌فر اظهار کرد: در بین ده قلم عمده کالاهای وارداتی، بیش‌ترین افزایش به لحاظ ارزش، به کنجاله سویا با رشدی ۱۰۱۵ درصدی، طلا به اشکال خام با رشدی ۲۶۵ ‌درصدی و شکر با رشد ۱۵۰ ‌درصدی اختصاص داشت.

به گفته وی، در بین ده قلم عمده کالاهای وارداتی، بیش‌ترین کاهش به لحاظ ارزش دلاری، مربوط به روغن دانه آفتابگردان با ۵۰ درصد کاهش، برنج با ۱۹ درصد کاهش و ذرت دامی با ۱۳ درصد کاهش بوده و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۲۶ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۲۲ دلار در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۶ ‌درصد کاهش نشان می دهد.

رضوانی‌فر در پایان در خصوص هفت کشور عمده طرف معامله واردات با ایران در سه ماهه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در این مدت امارات متحده عربی با ۴.۵ میلیارد دلار، چین با چهار میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۸ میلیارد دلار، آلمان با ۴۹۲ میلیون دلار، هند با ۴۲۸ میلیون دلار، روسیه با ۳۰۹ میلیون دلار و هلند با ۲۷۳ میلیون دلار هفت کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

image_pdfimage_print

برچسب ها:

نوشتهٔ پیشین
رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خیلی مهم است
نوشتهٔ بعدی
سقف تسهیلات مسکن ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب مشابه

فهرست