1

وزیر امور خارجه:
آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم

به گزارش صدای تجارت، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درنشست خبری با «جوزپ بورل» مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: گفتگوهای مفصل عمیق و دقیقی را در خصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشتیم و به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.

وی افزود: برای جمهوری اسلامی ایران نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، مهم است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروز گفتگو های طولانی و مثبتی را در خصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم،اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، اروپا از جایگاه مهمی برخوردار است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: گسترش روابط با اروپا در اولویت های ما قرار دارد.

وی گفت: سطح روابط و مناسبات تجاری دو کشور، در ظرفیت‌های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی نیست و امیدوار هستیم در  روابط دوجانبه و گفتگوهای دوجانبه با کشورهای اروپایی شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از جمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم، تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌ها بود. چندی پیش آقای بورل در تماس تلفنی خواستند که چگونه می توانیم بن بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده، کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم.

امیرعبداللهیان افزود: من گفتم جمهوری اسلامی از مسیر دیپلماسی و مذاکرات عزت‌مند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند و از شما دعوت می کنم که سفری به تهران داشته باشید تا از نزدیک همین مسئله را یک بار دیگر با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و شما به عنوان هماهنگ کننده در اتحادیه اروپا دنبال کنید.

وی گفت: هر موضوعی که می‌تواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: مشکلات و نقاط افتراق که وجود دارد باید در مسیر گفتگوهایی که به زودی از سر گرفته خواهد شد را برطرف کنیم. امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و در مسیر رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه و متعهدانه را انجام دهد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در عین حال در خصوص آخرین وضعیت اوکراین گفتگو کردیم،اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل نمی داند و با نگاه به ریشه‌های این بحران و این جنگ در مذاکره و گفتگوی سیاسی برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در منطقه و خروج از جنگ در اوکراین تاکید کردیم؛ همچنین آقای بورل را در جریان آخرین گفتگوهای خودم با آقای لاوروف قرار دادم.

وی تصریح کرد: درباره افغانستان نیز بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر تاکید کردیم.